Sunday 7 August 2016

Cara Paling Berkesan Halau Lalat Dari Rumah

Cara Paling Berkesan Halau Lalat Dari Rumah

Aug 08, 2016


Sumber Nota Wanita.

1. Ambil beberapa kuntum bunga cengkih dan letakkan ke dalam mangguk atau bekas yang berisi air. Letakkan di atas meja makan ataupun di kawasan  dapur. Biarkan mangkuk atau bekas itu terdedah begitu sahaja.

2. Jika kehadiran lalat sering mengganggu anda sekeluarga yang ingin menjamu selera ataupun anda nak elak lalat hinggap di atas makanan yang baru selesai dihidangkan, nyalakan sebatang dua lilin. Lalat tidak tahan dengan haba panas dari lilin tersebut.

3. Serbuk kulit kayu manis juga dapat menghalau lalat. Caranya anda hanya perlu taburkan serbuk kulit kayu manis di atas meja makan atau di ruang kerja anda di dapur.

4. Satu lagi petua yang boleh anda cuba untuk menghalau lalat adalah dengan mengambil daun kari dan letakkan dalam mangkuk atau bekas berisi air dan biarkan terdedah di atas meja makan.

5. Selain itu anda juga boleh meletakkan cili (di belah dua) di atas meja sewaktu anda tengah menikmati hidangan.

6. Satu lagi tips yang bukan sahaja menghalau lalat tetapi juga boleh dijadikan aromaterapi di ruang makan anda, iaitu anda isikan kulit kayu manis, bunga cengkih dan bunga lawang ke dalam kain nipis yang bersih. Jadikannya seperti uncang. Uncang tersebut anda boleh gantungkan di ruang makan. Bau wangi yang keluar dari uncang tersebut akan membantu menghalau lalat.

Selamat Mencuba.

No comments:

Post a Comment

https://youtu.be/4SylgWNoVZo

https://youtu.be/4SylgWNoVZo