Monday, 26 December 2016

why cannot speed more than 110 Km/H in Malaysia

Semalam appt ngn client aku seorg sn. engineer, expertise nya dalam traffic engineering. So..aku pn tanya soalan:
Aku: Tuan, kenapa hiway malaysia cuma max limit 110km/h..kenapa mesti 110 km/h...bukan 180 km/ h..atau 360 km/ h.?
Client: sebenarnya hiway di malaysia di design max speed 120 km/ h...bukan 110 km/ h...tp kita letak 110 km/ h supaya play safe. Dan tolerance +10 km/ j saja di reserve untuk any unexpected event untuk minimizekan injury jika berlaku.
Material yg hiway kita gunakan sekrg cuma mampu bg full traction dalam max speed 120 km/ h...maknanya klu speed over limit...tayar dah x grip jalan..sebab tu klu tgok keta xcident yg lari over limit. Semuanya seriuos injury or death terus. Sebb faktor material jalan dan kapasiti traction tayar kereta. Info ni yg ramai x tahu.
Kita boleh design hiway untuk max speed 400 km/ h...macam litar sepang...tp kos material tinggi...sanggup ke hang nak bayar kos tol mahal2...naik tol 20 sen pun riuh setahun...haha..
1 lg...hari ni teknologi enjin lebih maju dr teknologi tayar...enjin skrg org bole design bg laju smpai 800 km/ h atau lebih lg....tp tayar harini yg high spec pn max speed cuma bole pegi smpai below 400 km/ h....tayar yg ferrari n lambho pakai skrg...
Dapat something x....so jangan speed laju2 k....

No comments:

Post a Comment

3 management styles that kill the employee experience

3 management styles that kill the employee experience By Marcy Fetzer, management consultant, professor at BYU's Marriott School of B...