Tuesday, 26 July 2016

Tak Sangka Senang Je Nak Buat Kunci Pendua Sendiri

Rasanya semua orang pernah lalui pengalaman di mana kita terlupa bawa kunci pendua atau kunci spare. Kunci original kat orang lain, kunci spare pula tak cukup. Nak pergi duplicate asyik tangguh-tangguh je lepas tu mahal pula. Haa macam-macam hal kan?

Takpe, sekarang ni ada cara mudah dan murah macam mana korang boleh buat kunci spare sendiri guna barang yang ada dalam rumah je. 
  • Bakar kunci asal atas api.
  • Sebaik sahaja kunci dah nampak salutan hitam, letakkan di suatu tempat selamat dan biarkan sejuk
  • Ambil jalur pita dan letakkannya di atas kekunci untuk membuat cetakan.
  • Cabut pita dengan berhati-hati
  • Tanggalkan tudung tin makanan dan meletakkan ia di atas meja.
  • Lekat pita pada tudung.
  • Guna gunting tajam dan berhati-hati potong kunci dan jadikannya setepat yang mungkin

No comments:

Post a Comment

Free Dropbox

Free dropbox