Monday 27 June 2016

5 steps to do Literature Review

5 steps to do Literature Review

Assalamualaikum

May Allah bless you all who read my blog. Tq.

Teringin nak share pasal literature review. 
dah jadi lecturer pun x pandai-pandai lagi pasal LR ni. Masa amik master dulu terkial-kial.
Sampai habis maste pun tak paham cara yang betul buat LR ni.

Mungkin banyak cara. Tapi cara saya dulu masa master tu memang tak betul sampai tak tahu apa gap yang di nak cari. 

So, masuk UiTM ni..jeng-jeng dapat ilmu baru. saya nak share k cara-cara buat LR. kalau dah tahu tak pe. Tambah lagi ilmu, kalau sudi sharelah dengan saya.

So step 1: Find Journal

Carilah satu journal je yang berkaitan dengan reserch yang awak nak buat tu.

Contoh: saya nak buat Corporate Social Responsibility (CSR). Then saya cari core/main journal yang betul-betul related to this study.

Step 2: Look out for variables

CSR ni saya nak jadikan dependent variables (apa tu DV? nanti saya terangkan later k). So, saya cari apa variable lain yang ada related to CSR. cuba cari kat main journal. 

Contoh: saya jumpa banyak yang cuba relate CSR and company's performance. 

Step3: Define variables and make it as theme

Cari kat journal definition or explanation of company's performance. 

Contoh: ada yang kata Company;s performance ni look at their profit, revenue, profit after tax, dan macam-macam lagi. dah boleh jadi theme; PROFIT, REVENUE.

Step 4: Dig further the references in the same journal

Hah..., kat last page of journal banyak gila references kan. Amik semua tu. Dig futher study pasal apa. dah jumpa journal ni boleh lah buat table ikut theme.

Step 5: Insert into matrix form 

Ok dah boleh sort journal ikut theme.

Contoh macam ni. Tapi yang ni bukan pasal CSR k. ni credit to student Dr. Imbarine Bujang. Dia yang buat. 



Ada berapa tu column? 8 column untuk identify 
Years/ Author
Objectives of Study
Problem statement
Methodology
Conclusion
Remarks

So yang paling penting apa? remarks k. why? sebab kat situ barulah you nampak yang mana variables yang significant, crucial and there is/are gaps to conduct your study.

In fact, method ni you boleh guna untuk cari tajuk PHD or master you tau. That why, otai researcher kata kena baca journal yang berkaitan dengan minat you then buat macam atas ni..step by step Insya Allah mesti dapatlah tajuk tu. Amin... :)

1 comment:

https://youtu.be/4SylgWNoVZo

https://youtu.be/4SylgWNoVZo