Sunday 20 September 2015

Satu Perjalanan yang Pahit

Cerita ni saja saya nak share....

Alkisah sebulan lepas saya balik kampung cbb mak saya sakit.....
Masa saya dapat berita mak saya sakiy saya kat Kl....

Jam kat tangan menunjukan pukul 3 petang....

Tanpa berfikir panjang saya terus start motor wave 2nd saya dan menuju ke highway untuk pulang ke batu pahat....

Setelah setengah jam perjalanan hujan tetiba jer turun dgn lebat saya terpaksa berhenti di RnR senawang....tpi badan dah basah kuyup hahahahha.....lama jugak la hujan.....lepas solat asar...hujan berhenti saya pon teruskan perjalanan....

Melihat jam sudah pukul 5 petang.....saya terus pecut ke RnR pagoh dan sampai pukul 7.15 petang di RnR pagoh....kat situ saya makn n solat magrib....

Lepas magrib saya ingin meneruskan perjalanan ke batu pahat.....perasaan lega kerana hanya satu lagi RnR yang perlu ditempuh iaitu RnR Yong Peng..n.almaklumlah.  taktau jalan dlam tau jalan highway jer....

Boleh ker exit pagoh kalau nak pi bp.....

Nak dijadikan cerita tiba2 baru saya sedar dah malam n kat highway xd lampu jalan memang...gelap giler....

Dah la ini pengalaman saya first time balik kg malam-malam....

Oleh kerana lampu moror saya yang meremang jer sbb motor lama jalan x nampak sangat....saya hanya mengharap lampu dari lori dan kereta yang lalu dari belakang jer.....

Tetiba hati saya rasa tak sedap....gelisah....something is about to happen....

Lepas 5 minit berjalan dalam gelap tetiba ada jalan rosak so dia bukak satu lane jer....terpaksa la lori motor semua dok kat satu lane tu.....

Tiba2 motor saya.mati kat tengah2 jalan yang satu lane tu.....sebab overheat.....engin panas sangat.....terpaksa sya masuk kat jalan rosak tu n tunggu 5 mibit untuk motor sejuk....

Lepas tu saya start motor n baru jer nak masuk ker jalan or lane yang ok tetiba tayar sya terseret....baru saya tau yg jalan rosak tu rupanya tidak sekata dengan jalan yang ok tu...cbb gelap tu yg x nampak tambah pula tgh panik tetiba motor rosak......

Lepas tu lega dapat masuk jalan yang ok....tapi....saya rasa motor saya berat jer....

Macam ada something....haahha u know what....n

Tapi saya buat tak tau jer...sampai exit yong peng masuk jalan kampung baru saya tau yg tayar saya bocor.....

Patut la berat semacam.....kat yongpeng nak pi bp jauh jugak 45 minit.....lamanya....naik motor dgn tayar bocor...selamat tubeless boleh jalan slow2....kat jln kg pon xd lampu jalan dah saya masuk lubang 2 kali.....selamat x accident...akhirnya kol 9 malam sampai rumah.......



Dipendekkan cerita kalau nak jalan jauh cek kenderaan anda servis dulu...

Lagi.satu. kalau naik motor jangan balik malam bahaya...cbb highway gelap.....

Motor yg selalu overheat tu toksah la bawak balik kg....naik bas lagi selamat....ok tu jer nak cerita.....

Still bersyukur selamat sampai...Alhamdulillah.....

No comments:

Post a Comment

https://youtu.be/4SylgWNoVZo

https://youtu.be/4SylgWNoVZo