Semalam appt ngn client aku seorg sn. engineer, expertise nya dalam traffic engineering. So..aku pn tanya soalan:
Aku: Tuan, kenapa hiway malaysia cuma max limit 110km/h..kenapa mesti 110 km/h...bukan 180 km/ h..atau 360 km/ h.?
Client: sebenarnya hiway di malaysia di design max speed 120 km/
h...bukan 110 km/ h...tp kita letak 110 km/ h supaya play safe. Dan
tolerance +10 km/ j saja di reserve untuk any unexpected event untuk
minimizekan injury jika berlaku.
Material yg hiway kita gunakan
sekrg cuma mampu bg full traction dalam max speed 120 km/ h...maknanya
klu speed over limit...tayar dah x grip jalan..sebab tu klu tgok keta
xcident yg lari over limit. Semuanya seriuos injury or death terus. Sebb
faktor material jalan dan kapasiti traction tayar kereta. Info ni yg
ramai x tahu.
Kita boleh design hiway untuk max speed 400 km/
h...macam litar sepang...tp kos material tinggi...sanggup ke hang nak
bayar kos tol mahal2...naik tol 20 sen pun riuh setahun...haha..
1 lg...hari ni teknologi enjin lebih maju dr teknologi tayar...enjin
skrg org bole design bg laju smpai 800 km/ h atau lebih lg....tp tayar
harini yg high spec pn max speed cuma bole pegi smpai below 400 km/
h....tayar yg ferrari n lambho pakai skrg...
Dapat something x....so jangan speed laju2 k....
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
https://youtu.be/4SylgWNoVZo
https://youtu.be/4SylgWNoVZo
-
Apa Beza Direct Flight Dan Non Stop Flight? Nak cepat sampai kena ambil direct flight? Anda silap. Nov 07, 2016 Oleh: Aimi Nord...
-
Pengertian zakat fitrah, bacaan doa niat, hukum, waktu dan tata cara membayar zakat fitrah Pengertian zakat fitrah, bacaan doa nia...
-
7 Ways To Earn Extra Money In Malaysia References: http://blog.8share.com/my/7-ways-to-earn-extra-money-in-malaysia/?utm_source=t...
No comments:
Post a Comment