JANGAN TERTIPU dan DITIPU LAGI.
1> Minyak hitam
Minyak hitam yg bukan sintetik tu setiap 5,000 km @ 3 bulan whichever is earlier. Kalu yg sintetik - mungkin 7,500 km atau 10,000 km.
2> Filter
Sama seperti minyak enjin. Minyak mineral biasa - 5,000 km. Minyak
Synthetic - 7,500 km hingga 10,000 km. Dalam ertikata lain, bila tukar
minyak enjin tu, maka tukar juga la filter minyak tu sekali (oil filter)
3> Spark plug
20,000 km ikut schedule maintenance book Tapi kau boleh pakai sampai
30k-40k takde hal...benda ni bukan critical sangat! Tapi kalau dah lebih
40k tak tukar, dia nya electrode pun dah nipis, elok tukar aje...Harga
sekitar Rm 20-25 untuk 4 biji.
4> Bateri kereta
18
bulan hingga 2 tahun, terpulang pada cara penggunaan...kalau kita selalu
topup air suling tu, ianya boleh tahan sampai 2 tahun. Kalau selalu
lupa topup dan selalu kering. 6 bulan pun bateri boleh kong!
Free
maintenance battery lain pulak ceritanya...tak payah top up air, harga
lebih mahal dari bateri biasa. Bila beli bateri, jangan main hentam aje,
ini kerana di Malaysia banyak barang tipu...so, beli bateri dari jenama
yg boleh dipercayai. BOSCH, CENTURY... tapi ada juga jenama yang tak
terkenal tapi elok!
Bateri yang baik biasanya lebih berat dari
bateri yang kurang baik. Bandingkan bateri tersebut dalam kategori yang
sama. Kalau NS50 tu anda kena compare dengan NS50 dari jenama yg lagi
satu! Kalau kancil tak silap aku pakai NS40 atau NS40L...begitu la
citernya!
5> Timing belt
60,000km untuk kereta Proton
Wira, Saga. Waja boleh tahan sampai 90,000 km dan Honda CRV tahan sampai
160,000 km. Jadi timing belt ni ikut jenis kereta. Banyak orang tak
tahu, depa sampai aje 60,000 km terus tukar tak kira la dia pakai apa
kereta pun! Mekanik pun sengeh aje la, buat apa tolak rezeki dari duit
orang!
6> Clutch plate
Clutch plate ni ialah perkara
subjektif. Biasanya ikut pengalaman, hanya tukar bila ada simptom
"clutch slipping" berlaku sewaktu pemanduan kita. Ni perkara yang susah
nak terangkan, sebab tu mereka kata bila 100,000 km baru tukar clutch!
7> Fuel Filter
Tukar aje la sekitar 40,000 km sekali. Benda ni pun murah Rm 15-20 je.
8> Air Filter
Ditukar setiap 20,000 km. Tapi pada mereka yang tukar kepada K&N
type, benda ni tak payah tukar, tapi mampu dibersihkan sudah cukup.
9> ATF (Automatic Transmission Fluid)
Minyak ni memang penting bagi yang pakai AUTO. Dalam manual dia ada
sebut setiap 20,000 km tukar. Tapi boleh la extend hingga 30,000 km
kepada mereka yang nak jimat. Minyak ni memang penting ditukar...jangan
abaikan (contohnya tak tukar lebih dari 30,000 km) kerana kerosakan
kepada AUTO gearbox perlu perbelanjaan yg besar. Kalau kita rajin tukar,
kereta tak perlu Transmission Flush seperti yg disyorkan oleh
sesetengah bengkel. Transmission Flush boleh pergi sampai 7-9 litre. Ini
membazir untuk kita, tapi bukan pada pihak yang bikin servis. Caj hanya
sekitar Rm 200++. Kalau anda selalu tukar ATF, hanya tukar biasa aje,
yang budget kurang dari Rm 100...ikut saiz kereta anda!
10> Gear Oil
Untuk mereka yg pakai manual gearbox. Kereta anda tak perlu pakai ATF,
tetapi sebaliknya pakailah Gear Oil. Benda ni boleh la tukar 60,000km
sekali.
11> Brake Fluid & Power Steering Fluid
Kalau rajin boleh flush keluar ganti baru setiap 60,000 km.
12> Radiator Coolant
Sebotol Rm 15-20... selalunya warna hijau! 60,000 km boleh la tukar
sekali! Kalau air radiator korang warna clear aje. Maknanya air paip
biasa aje tu! Pakai coolant, enjin lebih cepat panas dan juga tak mudah
mendidih!
13> Air-Cond Belt / Alternator Belt
Belt-belt
ni perlu ditukar sama waktu dengan timing belt. Kalau kita terlupa
tukar sewaktu servis sebelum-sebelum ni. Belt Air-Con & juga
alternator mudah dikenal pasti akan perlunya ditukar atau tidak. Ini
kerana belt-belt ni letaknya diluar dan boleh nampak. Kalau bahagian
"ribs"nya dah ada "crack-crack" yang halus...maka eloklah ditukar belt
tersebut. Jangan tunggu masa timing belt nak tukar, baru nak ditukar
belt-belt ini. Akhir sekali, ingin admin ingatkan maintenance schedule
yang ikut "km" atau masa "3 bulan" "6 bulan" & seterusnya ni hanya
memudahkan pengguna-pengguna kereta melakukan penyelengaraan @ dalam
English nya lebih dikenali sebagai "Preventive Maintenance"
14> Maksudnya, benda yang kita tukar tu belum tentu rosak, tapi kita
dah tukar. Preventive maintenance ni mampu mengelak dari pengguna kereta
menghadapi kerosakan yang kritikal dimasa akan datang! Tapi dalam dunia
ni, mana ada yang perfect! Preventive Maintenance Schedule ni kalau
kita ikut tanpa mengetahui sedikit sebanyak tentang fungsi atau sebab
mengapa setiap alat ganti tu perlu ditukar. Ianya boleh juga menjadi
suatu pembaziran!
15> Contohnya, kalau kita buta-buta ikut apa
yg di syorkan oleh pembuat alat ganti. Contohnya "shock absorber" perlu
diganti setiap 20,000 km, tentu kita tidak mampu mengikutnya! Jadi anda
perlu ada asas ilmu seperti yang diterang kan di atas.
16>
Minyak hitam mineral untuk 5,000 km / 3 bulan, minyak semi-sintetik utk
10,000 km / 6 bulan, minyak fully sintetik utk 15-20,000 km / 1 tahun.
Kalau boleh hati-hati beli minyak hitam di kedai spare sebab banyak
minyak cap ayam yang disediakan khas untuk tipu orang. Botol mungkin ada
cap Castrol, Shell, Petronas, Eneos & lain-lain. Tetapi dalam tu
sebenarnya adalah minyak murah made in China. Dalam satu hari ada
beribu-ribu botol minyak hitam kosong wujud di bengkel-bengkel tertentu.
Bos mereka ini sentiasa mengarahkan pekerja untuk mengambil botol-botol
kosong ini dan refil serta bubuh seal baru supaya dapat mengaut
keuntungan dari duit orang. Elok beli minyak di stesen minyak -
confirmed genuine. Unless kalau betul-betul yakin dengan kedai spare
part yang kita beli tu.
17> Minyak gear manual ditukar setiap
40,000 km untuk kereta baru (kurang 5 tahun), setiap 20,000 km untuk
kereta atas 5 tahun atau apabila gear shift rasa ketat. Paling bagus
untuk kereta lama - bubuh gearbox treatment. Minyak gear ATF - ditukar
setiap 20,000 km. Sama macam di atas.
18> Flush? kalau dalam
buku takde kata - maka tidak perlu. Air filter pun sama - 20,000 km.
Coolant - tukar tiap-tiap 20,000 km. Nak tukar tiap-tiap 50,000 km pun
boleh dengan syarat guna air suling @ RO water. Timing belt - ditukar
setiap 80,000 km. Tapi pernah terjadi stretch sampai 110,000 km(Wira
1.6) tanpa masalah sebab menggunakan timing original Mitsubishi & ia
selalu inspect timing belt keretanya. Merekah takda, gigi still elok -
tak perlu tukar. Aircond belt, alternator belt, power steering belt -
tukar semasa tukar timing belt @ apabila nampak crack.
19> Water pump
Ditukar apabila menukar timing belt untuk kali ke-2. Let's say kita
tukar timing belt setiap 80,000 km, maka apabila kita menukar timing
belt untuk kali kedua pada 160,000 km, elok tukar sekali water pump
kerana hayatnya pun hampir tiba. Nak tukar water pump kena bukak timing
belt. So kalau buat sekali, tiada extra labor charge.
20> Spark plug
Every 20,000 km @ selagi plastik kat tengah tu masih putih & tiada
kesan terbakar. So kena check spark plug. Kalau spark plug berminyak -
engine dah agak uzur & kena overhaul sebab piston ring dah haus.
Asap biru kat ekzos jugak adalah tanda piston ring haus - minyak hitam
terbakar. BTW, ini bukan service biasa. Dah kira major work jugak. Head
gasket - tukar apabila minyak leaking kat area tu @ sekiranya berlaku
coolant loss akibat dari blown head gasket. Buat grind valve sekali.
Orang panggil nie top-overhaul.
21> Biasanya top overhaul
tidak diperlukan kepada kereta bawah 7 tahun atau 200,000 km. Tapi ada
gak yang 80,000 km kurang 5 tahun dah kena top overhaul sebab suka
lenjan engine. Dok main red line manjang. Ini pun major work la jugak
skit.
22> Brake pad
Tukar bila haus @ bila rasa brake
kurang mengigit. Biasanya kereta 3-4 tahun sekali. Minyak brake pun
sama. Anyway brake belakang tahan lebih lama dari brake depan biasanya
double. Bercakap tentang timing belt (juga dipanggil cam belt kerana ia
memacu camshaft), ianya berbeza antara satu pengeluar ke pengeluar yang
lain.
23> Pada asalnya, enjin pembakaran dalam menggunakan
camshaft yang di letak di dalam blok enjin. Secara standardnya
pertukaran timing belt pada setiap 100,000 km ikut ketetapan pengeluar
Jepun tetapi Jepun adalah negara bercuaca sederhana sejuk manakala cuaca
di Malaysia lebih panas dan mampu mempercepatkan proses wear & tear
timing belt yang dibuat dari adunan getah, plastik & fibre glass.
Maka itu, adalah dinasihatkan pertukarannya dibuat lebih awal iaitu
antara 90,000 km. Bagi alat ganti timing belt berkualiti rendah, kita
perlu menukar lebih awal, maybe 60,000 km. Admin tak begitu pasti
tentang ini.
24> Sesetengah pengeluar seperti Alfa Romeo
mencadangkan pertukaran timing belt pada jarak hanya 30,000 km bagi
semua enjin straight 4 twin spark & juga enjin V6 bagi model sebelum
tahun 1999. Pada tahun 1996 dahulu, ada juga pemilik yang kerek &
cakap timing belt boleh tahan sampai 100,000 km. Tak perlu tukar pada
30,000 km. Then, keta dia kena tarik masuk sebab timing belt putus &
enjin kena overhaul. Bacaan odometer ketika itu = 35,000 km. Maka
moralnya adalah kita perlu patuhi spesifikasi service &
penyelenggaraan pengeluar. Banyak kenderaan zaman sekarang telah
menggunakan timing chain sebagai ganti kepada timing belt. Ini termasuk
Nissan, Honda & Toyota. Toyota misalannya menggunakan timing chain
bagi semua kenderaan penumpangnya.
25> Model seperti CRV pada
mulanya menggunakan timing belt, tetapi untuk CRV baru generasi kedua,
Honda juga kembali memperkenalkan timing chain melalui enjin i-VTEC.
Ianya tidak memerlukan pertukaran biarpun sudah mencecah 500,00 km
lantas menjimatkan kos dan menjaga alam sekitar. Sekiranya mekanisme
rantai mengeluarkan bunyi, hanya perlu tukar tensioner bearing dan
segalanya pulih seperti sedia kala.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
https://youtu.be/4SylgWNoVZo
https://youtu.be/4SylgWNoVZo
-
Apa Beza Direct Flight Dan Non Stop Flight? Nak cepat sampai kena ambil direct flight? Anda silap. Nov 07, 2016 Oleh: Aimi Nord...
-
Pengertian zakat fitrah, bacaan doa niat, hukum, waktu dan tata cara membayar zakat fitrah Pengertian zakat fitrah, bacaan doa nia...
-
7 Ways To Earn Extra Money In Malaysia References: http://blog.8share.com/my/7-ways-to-earn-extra-money-in-malaysia/?utm_source=t...
No comments:
Post a Comment