Wednesday 5 October 2016

2016 NobelPrize in Chemistry

BREAKING NEWS


The 2016 #NobelPrize in Chemistry is awarded to
Jean-Pierre Sauvage, Sir J. Fraser Stoddart and Bernard L. Feringa
“for the design and synthesis of molecular machines”
They developed the world’s smallest machines
The 2016 Chemistry Laureates are awarded for their development of molecular machines that are a thousand times thinner than a hair strand. They succeeded in linking molecules together to design everything from a tiny lift to motors and miniscule muscles.
The groundbreaking steps taken by Jean-Pierre Sauvage, Fraser Stoddart and Ben Feringa in developing molecular machinery have resulted in a toolbox of chemical structures that are used by researchers around the world to build increasingly advanced creations. One of the most striking examples is a molecular robot that can grasp and connect amino acids, built in 2013.
Other researchers have connected molecular motors to long polymers, so they form an intricate web. When the molecular motors are exposed to light, they wind the polymers up into a messy bundle. In this way, light energy is stored in the molecules and, if researchers find a technique for retrieving this energy, a new kind of battery could be developed. The material also shrinks when the motors tangle the polymers, which could be used to develop sensors that react to light.

Berita terkini
2016 #nobelprize dalam kimia adalah untuk menganugerahkan

Jean-pierre liar, tuan j. Fraser stoddart dan bernard l. Feringa

"untuk merancang dan sintesis mesin molekul"

Mereka mengembangkan dunia mesin terkecil
2016 kimia nobel adalah menganugerahkan untuk pembangunan mereka dari mesin molekul yang seribu kali lebih nipis daripada sehelai rambut. Mereka berjaya dalam memaut molekul bersama untuk merancang segala sesuatu dari mengangkat kecil untuk motors dan otot berpendapat.

Langkah-langkah yang diambil oleh jean-pierre sauvage, fraser stoddart dan ben feringa dalam mengembangkan mesin molekul telah mengakibatkan satu kotak alat struktur kimia yang digunakan oleh penyelidik di seluruh dunia untuk membina ciptaan semakin maju. Salah satu yang paling mencolok contoh adalah robot molekul yang dapat dilihat dan diliputi oleh sambung dan asam amino, dibina di 2013.

Penyelidik lain telah bersambung motors molekul untuk long sintetik, jadi mereka membentuk sebuah web yang rumit. Ketika molekul motors didedahkan kepada cahaya, mereka yang sintetik angin menjadi kacau kemasan. Dalam perjalanan ini, tenaga cahaya disimpan dalam molekul dan, jika penyelidik mendapati sebuah teknik untuk mendapatkan semula tenaga ini, bateri jenis baru dapat dikembangkan. Bahan juga membenci bila motors reruntuhan sintetik yang, yang dapat digunakan untuk mengembangkan sensor yang bertindak untuk cahaya.

No comments:

Post a Comment

https://youtu.be/4SylgWNoVZo

https://youtu.be/4SylgWNoVZo