TIPS SERVIS KERETA ( UNTUK WANITA BERKERETA )
Kpd orang pompuan, anda sebenarnya boleh menjimatkan
duit anda masa servis kereta..
BASIC SERVIS kereta adalah
i) penukaran minyak enjin + tukar penapis minyak
ii) cuci atau tukar penapis angin (air filter ;
biasanya benda ni tahan lama.. 6 7 8 kali servis baru tukar sekaliair filter
ni)
iii) periksa & top up air bateri (kalau nak
tukar bateri yg baru ambil jenis jenis
Century ; bateri kereta Century air bateri lambat
surut & bateri ni tahan lama)
Kos basic servis di workshop
Minyak enjin (20-50W) RM50 - 60 ++
Oil filter RM10-RM13
Top up battery water (biasanya free atau termasuk
dlm labour charge)
Labour charge RM15 - RM 25
Kalau suruh kawan2 anda yg lelaki buat sendiri
(contoh kos servis sendiri utk kereta P. Wira)
Anda pergi beli sendiri benda2 ni kat kedai spare
part
Minyak enjin (Castrol 20-50W) RM28 (Harga Jun 2006)
Penapis minyak/Oil filter jika jenis proton standard
baru RM8 satu..
Andaikan air filter tak yah tukar (elok lagi)
Top up air bateri (air bateri RM1 - RM2 sebotol)
boleh top up pakai balance air bateri kawan anda yg lelaki tu (free je) J
Labour charge - Belanja la kawan2 lelaki anda yg
tolong servis kereta anda tu..
P/S : Bandingkan kos anda.. (sebab tu la orang
pompuan kena berbaik2 dgn orang lelaki nie.. jangan dok jual mahal je) J
✔ TIMING BELT
Adalah mustahak timing belt ditukar setiap60,000km
(jenis proton standard, original protonparts) .. kalau anda pakai jenis
Mitsubishi boleh tahan sampai 100,000km (hati-hati, kat kedaisparepart ada jual
timing belt jenisMitsuboshi (brand tiruan @ cap ayam).. sekiranya timing belt
enjin kereta anda kena air.. kena minyak enjin dgn banyak yg meresap melalui
celah enjin (gasket enjin dah bocor), maka disarankan anda terus tukar timing
belt kerana ketahanan getah tali ‘timing belt’ ini sudah berkurangan (tear
& wear)..
Catatkan bacaan odometer reading di dashboard kereta
anda supaya anda tahu bilakah perlu dilakukan pertukaran timing belt
seterusnya.
Contohnya sekiranya ‘clock’ odometer reading kereta
anda mencatat kereta anda telah berjalan sejauh 165,433km maka pertukaran
timing belt seterusnya perlu dilakukan apabila bacaan odometer kereta anda
mencecah 225,433km.
Kegagalan untuk menukar timing belt pada masa yg
disyorkan oleh mekanik boleh menyebabkan ianya putus di tengah jalan (apa lagi
piston akan jammed, rod akan bengkok atau patah, blok enjin akan calar atau
pecah...) duit anda akan terbang ratus2.. kena overhaul la jawabnya.. (kos baik
pulih enjin kancil jika timing belt putus RM600++, Opel frontera RM2000 ++ (kos
tukar timing belt Opel frontera ni baru RM400..)
Sebab-sebab anda merasakan kereta anda seolah-olah
menjadi berat..
1. jangka hayat palam pencucuh(spark plug) sudah
tamat (tukar setiap 30,000km atau setahun sekali)*
2. tepet dalam locker enjin telah lari dari setting
asal - buat pelarasan tepet setiap 1 tahun 6 bulan (jika kereta digunakan
setiap hari untuk perjalanan jarak jauh) hingga 2 tahun sekali
3. penapis minyak petrol(petrol oil filter)
tersumbat [minyak tidak dapatflow dengan lancar ke sistem pembakaran enjin
(kaburator / suntikan minyak)] - setiap kali anda menukar timing belt, tukar
penapis minyak petrol ini sekali.
4. Penapis angin (air filter) penuh dgn habuk /
debu. Cuci atau tukar air filter ni.
5. enapan karbon yang berlaku di dalam sistem
pembakaran enjin telah banyak - cuci karbon setiap 2 tahun sekali (boleh buat
di pusat Proton Servis atau gunakan Professor rujuk laman web En Azmi -<
6. brek cakera(disc brake) kereta anda tersangkut ;
akibat sistem brek yang tidak pernah diperiksa & diservis - biasanya
berlaku kejadian piston brek melekat (brake piston takrelease balikdisc brake
selepas kita menekan brek). Pandu kereta perlahan-lahan (gunakan gear 1 atau
gear 2) & anda boleh mendengar bunyidisc brake tersangkut / bergesel ini.
Tukar minyak brek setiap 3 atau 4 tahun, brek pad tukar bila dah nak habis. **
7. bearing roda @ tayar kereta anda telah rosak.
(untuk kereta proton bearing roda kereta akan mula buat hal selepas 8 - 10
tahun usia kereta). Bunyi bising (berdengung) akibat kerosakan bearing roda
kereta anda akan kedengaran bila anda memandu pada kelajuan 80km ke atas.
8. minyak kotak gear(gear box oil) sudah sampai
masa, tukar setiap 2 hingga 3 tahun [plat klac(clutch plate) tukar setiap 3 tahun
sekali].
9. tekanan angin dalam tayar kereta anda tidak
mencukupi.
10. Timing belt dan belting luar (tali sawat/kipas
yang memusingkan ’fan’, ’alternator kereta anda menjadi terlalu ketat. Periksa
dan buat pelarasan timing belt atau belting luar ini semula (tanda belting luar
terlalu ketat diketahui sewaktu menghidupkan enjin ; ada bunyi berdencit yg
kedengaran).
11. timing enjin kereta anda terlalu rendah atau
telah lari dari setting asal. Buat pelarasan timing enjin kereta anda semula.
12. mungkin berlaku masalah kerosakan di
distributor. Periksa sekiranya terdapat kerosakan pada coil distributor kereta
anda.
13. Bateri kereta anda sudah sampai masanya (perlu
ditukar). Jangkahayat bateri biasanya lebih kurang dlm 2 tahun.
Cerita Pasal Nak’Lowered’ Kan (Bagi Rendah) Kereta
TukarAdjustable Absorber & Sport Spring.
Untuk kereta proton, jangka hayat sistem suspensi
(gantungan)strut absorber (batang penyerap hentak) dan gelung spring adalah
sehingga 5 hingga 7 tahun.. Ramai di antara kita akan memilih untuk menukar
kepada jenisadjustable absorber (penyerap hentak jenis boleh laras contohnya
jenama GAB), harga memang mahal.. atau bertukar kepadasport spring (contohnya
jenamakimex). Setelah menukar penyerap hentak & gelung spring, ramai antara
kita yang tidak berpuashati [rasa lagi keras lah, kereta terasa seperti bumpy
(melompat-lompat) , lalu kat bonggol tak lepas, tidak selesalah] & akhirnya
kembali memakai penyerap hentak & gelung spring proton standard. Untuk
mendapatkanset up yang terbaik untuk kereta anda, saya
mengesyorkan anda bertanya kepada pakar En Rosli
Smart
Suspension 019-2309961, kedai En Rosli di Senawang.
(Benda mcm absorbers dan spring ni kalau nak
standard je elok pakai yg original protonpart. Tukar absorber jenis minyak,
kalau jenis gas cepat jadi keras (3 tahun ++ saja).
P/S : * Kalau banyak duit tukar palam pencucuh jenis
NGK G-Power - (harga mahal sikit).
Spark plug jenama Bosch Super 4 tidak disyorkan
(pengalaman saya sendiri sudah pakai spark plug Bosch Super 4, lama kelamaan
prestasi enjin lagi teruk).
** jika lampu isyarat amaran ( ! ) menyala walaupun
anda telah melepaskan brek tangan, ini menunjukan minyak brek kereta anda telah
berkurangan. Bawa ke bengkel untuk memeriksa kebocoran salur minyak pada sistem
brek kereta anda.
No comments:
Post a Comment